- جلسات برخط
- مرکز فناوری اطلاعات
- ۲۰ آذر ۱۴۰۱
- ۲
معرفی سامانه جلسات بر خط
یکی دیگر از خدمات برجسته مرکز فناوری اطلاعات حوزههای علمیه، ارائه سرویس جهت برگزاری جلسات برخط میباشد. این مرکز امکان برگزاری جلسات برخط را در سراسر کشور به وجود آورده است. مرکز فناوری اطلاعات علاوه بر برگزاری این جلسات، با ترویج آموزشهای لازم به رابطین فناوری مراکز استانی، امکان انجام جلسات برخط را در شهرستانهای کشور فراهم نموده است. به گونهای که هماکنون تمامی مراکز استانی با داشتن امکانات سختافزاری و نرمافزاری، آماده برگزاری اینگونه جلسات میباشند.
نرمافزارهای adobe connect وwebex سامانههایی میباشند که در این مرکز مورد استفاده قرار میگیرند. این دو نرمافزار قدرتمند، با داشتن امکانات بیشمار، بستر بسیار مناسبی جهت برگزاری جلسات برخط هستند؛ بهطوری که سالانه بیش از صد جلسه مجازی توسط این دو سامانه برگزار میشود.
هدف
با توجه به محدودیتهایی که در زمان شیوع بیماری کرونا اعمال گردید، تجمعات و جلساتی که سابقاً بهصورت حضوری برگزار میشد، شکل تازهای به خود گرفته و با استفاده از فنّاوریهای موجود، به سمت مجازی شدن سوق پیدا کرد. مرکز مدیریت حوزههای علمیه نیز همگام با سایر مجموعههای دیگر همین روش را اتخاذ کرده و تا حد ممکن از این ابزار بهره میبرد.
صرفهجویی در وقت و انرژي، امکان حضور در جلسه از هر فاصله مکانی و زمانی، آمادگی بیشتر افراد برای حضور در جلسه، کاهش هزینههای رفتوآمد و امکان استفاده از ابزارهای دیجیتال متعدد برای ارتباط مؤثر مانند انواع نمودار، اشکال گرافیکی و غیره از مزایای این نوع از جلسات میباشد.
راهنمای ورود به adobe connect
مرکز فناوری اطلاعات از این سامانه در دو بخش مجزا بهره میبرد. از این نرمافزار هم در بخش آموزش مجازی و هم برای برگزاری جلسات برخط استفاده میشود. در نتیجه ورود به این سامانه در دو بخش مزبور متفاوت است.
در سامانه آموزش مجازی، وقتی که کاربر در بخش کلاسها گزینه «کلاس آنلاین» را انتخاب میکند، نرمافزار adobe connect برای او اجرا میشود؛ البته در بخش دیگری از سامانه آموزش مجازی امکانی فراهم شده که لینک هر جلسه برای اعضای کلاس نشان داده میشود. به این ترتیب ورود به آن کلاس با لینک اختصاصی نیز امکانپذیر میباشد.
زمانی که از این نرمافزار برای برگزاری جلسات برخط استفاده میشود، ورود به آن متفاوت است. اعضای جلسه میتوانند با لینکی که در اختیار دارند وارد جلسه شوند. البته اگر اعضا دارای حساب کاربری این سامانه باشد، میتواند با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور به جلسه ورود پیدا کند. ناگفته نماند افرادی که با نام کاربری وارد جلسه میشوند، به عنوان مدیر جلسه شناسایی میشوند.
امکانات
امکانات سامانه adobe connect را از دو جهت فضای نرمافزار و بخش مدیریتی میتوان مورد بررسی قرار داد که در ادامه به این امکانات اشاره خواهیم کرد.
۱ ـ این سامانه هم با نسخه وب و هم با نرمافزار adobe connect اجرا میشود. اکثر قابلیتهای این سامانه در هر دو نسخه وجود دارد. مهمترین تفاوت این دو نسخه در عدم امکان به اشتراک گذاری ویندوز در نسخه وب میباشد. این سامانه علاوه بر نسخه ویندوز، نسخه موبایل را نیز برای مشتریان خود ارائه کرده است.
مهمترین امکانات نرمافزار adobe connect عبارتاند از:
- برقراری ارتباط صوتی و تصویری
- تنظیم کیفیت دوربین
- ضبط جلسه
- اشتراک گزاری ویندوز
- تختهسیاه
- گفتگوی نوشتاری
- رأیگیری
این سامانه دارای ویژگیهای متعدد دیگری نیز میباشد؛ لکن در این گفتار، به ذکر این موارد بسنده میشود.
۲ ـ این سامانه در بخش مدیریتی نیز دارای امکانات بسیار زیادی دارد. مهمترین ویژگی این سامانه در بخش مدیریتی، امکان ایجاد جلسه میباشد؛ البته این جلسات خود به دو قسم تقسیم میشوند. جلساتی که طبق فرایند آموزش مجازی تشکیل شده و مورد استفاده قرار میگیرند و جلساتی که مانند یک اتاق مجازی برگزار میشوند. روند ایجاد اینگونه جلسات به این نحو است که بعد از درخواست رسمی مراکز و معاونتها، مرکز فناوری اطلاعات یک اتاق با نام مشخص ایجاد کرده و در اختیار مرکز مربوطه قرار میدهد.
از دیگر ویژگیهای این سامانه، امکان ساخت حساب کاربری است. این حسابها اگر به شکل مدیریتی باشند، بسیاری از دسترسیها را در اختیار خواهند داشت. کاربرد کاربریهای غیر مدیریتی هم مربوط به داخل جلسه است. این کاربرها حین ورود به جلسه با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور خود، به عنوان هاست یا مدیر اتاق داخل میشوند.
علاوه بر ساخت جلسه و حساب کاربری، طراحی فضای داخلی اتاق، ویرایش پروفایل، گزارشگیری و دانلود ضبط جلسه از مهمترین امکانات این نرمافزار در بخش مدیریتی میباشند.
راهنمای ورود به سامانه webex
: سامانه webex به جهت کیفیت بالای صدا و تصویری که در جلسه ارائه میدهد، به یکی از بهترین نرمافزارهای برگزاری جلسات برخط مشهور است. این سامانه نیز مانند سایر سامانهها با محوریت مدیر جلسه و کاربران اداره میشود.
شیوه مدیریت و استفاده از این نسخه نرمافزار به این گونه است که مدیر جلسه بعد از ساخت آن، لینک مخصوص جلسه را برای مهمانها ارسال کرده و آنها نیز با نصب یک افزونه وارد جلسه میشوند. این نرمافزار در ابتدا تنظیمات صدا و تصویر را برای کاربر نشان داده و بعد از اعمال تغییرات، وارد فضای جلسه میشود.
امکانات
این سامانه نیز مانند نرمافزار adobe connectدارای امکانات فراوانی است. کیفیت بسیار بالای صدا و تصویر، مهمترین ویژگی این سامانه است. ضبط جلسه، گزارشگیری، به اشتراکگذاری ویندوز، گفتگوی نوشتاری و تختهسیاه، از امکانات این سامانه است.