با استعانت از خداوند متعال و یاری امام عصر (عج) و پس از تلاشهای مستمر کارشناسان مرکز فناوری اطلاعات و همکاری کارشناسان معاونت آموزش حوزههای علمیه، سامانه امور پایاننامه ها و رسالههای علمی، تولید گردید و در تاریخ ۲۴/۰۵/۱۴۰۲ با حضور حجج اسلام آقایان رستم نژاد، بخشیان، کاظمی و کارشناسان مربوطه رونمایی شد و آماده استفاده و بهره برداری کاربران این سامانه قرار گرفت.
تحويل سامانه پايان نامه ها با همکاری کارشناسان مرکز فناوری و معاونت محترم آموزش، بخش زیرساخت، ورود اطلاعات پایه و استقرار به صورت محدود برای یک استان یا بخش خاصی به صورت رسمی آغاز می شود. بعد از این مرحله سامانه به صورت مرحله مرحله برای تمامی استانها و مراکز تخصصی اجرا می گردد.
در گذشته فرایند ثبت نام، انتخاب موضوع، نگارش طرح تفصیلی، به صورت دستی و کاغذی صورت میپذیرفت.
با توجه به کثرت مراحل اداری نگارش پایاننامه، زمان زیادی برای به اتمام رساندن این مهم صرف میشد.
علاوه بر آن، تأیید علمی بخشهای مختلف پایاننامه و رساله؛ نظیر اخذ تأیید از اساتید راهنما، مشاور و گروههای علمی و مراحل دفاع از پایان نامه و رساله، نیازمند پیگیریهای مستمر از سوی طلاب محترم بوده که خود نیز خستهکننده و زمانبر بوده است.
بر همین اساس با توجه به نیاز طلاب محترم و درخواست از سوی معاونت آموزش، سامانه امور پایاننامهها و رسالههای علمی، در جهت رفع این مشکلات و ارائه خدمات متنوع دیگر، توسط کارشناسان مرکز فناوری اطلاعات تولید شده است.
از خصوصیتهای این سامانه می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- الکترونیکی شدن تمامی فرایندهای پایان نامه از درخواست پایان نامه تا دفاعیه و ثبت نمره نهایی
- امکان تشکیل گروههای علمی تخصصی در استانها و واسپاری مراحل اخذ، ارزیابی و صدور مدرک در استان
- ایجاد شفافیت مراحل پایان نامه برای طلاب و اساتید و کاهش مراجعات حضوری
- مدیریت موضوعات مصوب، آزاد و حمایتی و اتصال به سامانهی نیاسنجی پژوهشی
- امکان بستری مناسب جهت ارزیابی اساتید و طلاب
با تولید و تحويل سامانه، کلیه امور پایان نامه و رساله های علمی؛ اعم از ثبتنام، انتخاب موضوع، تکمیل اطلاعات و فرمها، بارگذاری فایلها و مدارک لازم را میتوان بهصورت غیرحضوری و سیستماتیک انجام داد و حتی میتوان مراحل اجرایی این کار را به مراکز استانی، مدارس و مراکز تخصصی واسپاری نمود و همچنین طلبه نیز در مراودات اداری مربوط به امور پایاننامه و رساله های علمی، میتواند راحتتر پیگیر شود و با اساتید خویش ارتباط برقرار نماید.
جامعه هدف تحويل سامانه همه طلاب سطح ۳ و ۴ حوزه های علمیه و اساتید راهنما، مشاور و داور و همچنین اعضاء گروههای علمی است. برخی از امکانات این سامانه عبارت است از:
- تسهیل در پیگیری امور اجرایی مربوط به پایان نامه؛ اعم از ثبت نام، تکمیل اطلاعات و فرمها، بارگذاری فایلها و مدارک لازم توسط طلاب محترم
- رصد و ارزیابی فعالیتهای طلاب و امور اجرایی مربوط به پایان نامه بهصورت سیستمی
- ارزیابی و نظارت بر عملکرد اساتید راهنما، مشاور و داور و همچنین اعضاء کمیته های علمی
- شفافیت در پرداختهای مالی
- تسهیل روند امور قابل واسپاری به مراکز استانی، مدارس و مراکز تخصصی
- ایجاد کارتابل اختصاصی برای کارشناسان و مدیران ستادی و استانی، دبیران و اعضای گروههای علمی، طلاب و اساتید راهنما، مشاور و داور
- امکان استفاده از بانک اطلاعات اساتید راهنما، مشاور و داور همراه با رشته، گرایش و تخصص هر کدام
- امکان استفاده از بانک اطلاعات اعضای گروههای علمی
- امکان استفاده از بانک موضوعات پیشنهادی از سوی طلاب، افراد، مراکز و نهادهای حوزوی و غیر حوزوی
- امکان استفاده از بانک اطلاعات پایان نامه ها و رساله های علمی
- امکان رصد و ارزیابی لیست پایان نامه ها و رساله های علمی در دست تدوین و دفاع شده، همراه با مشخصات پایان نامه، اساتید و جلسه دفاعیه
- امکان ارسال پیامک در تمامی مراحل مختلف این سامانه، با قابلیت تعیین شخص یا اشخاص دریافت کننده پیامک
- امکان استفاده از گزارشگیری آماری و تفصیلی بر اساس پارامترهای مختلف؛ نظیر موضوعات اخذ شده، مصوّب و پیشنهادی، گزارش عملکرد اساتید راهنما، مشاور و داور، گزارش عملکرد جهت پرداخت حق الزحمه اساتید، دبیران و اعضاء کمیته های علمی، تعداد دفاعیه های هر استان و…
- اتصال سامانه پایان نامه ها با بخشهای مختلف؛ نظیر ارزیابی تحصیلی، مرکز امور صیانتی، مراکز تخصصی و…
- امکان چاپ مدرک همراه با اختصاص شماره مدرک، تاریخ صدور، بارکد صحت سنجی و…


