امام رضا(ع): ای سعد! ما را قبری نزد شما هست؟ عرض کردم: فدایت گردم، منظورتان حضرت فاطمه دختر موسی بن جعفراست؟ فرمود: بله، هر کسی او را در حالی که به حقش آشناست، زیارت کند، بهشت بر او واجب می شود. » بحار الانوار، ج 48، ص 316 و ج 99، ص 265
شعار سال 1404

صفحه اصلی

جزئیات وبلاگ

گردهمایی جهادگران عرصه فناوری اطلاعات حوزه های علمیه

گردهمایی جهادگران عرصه فناوری اطلاعات حوزه های علمیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، عصر روز جمعه، نخستین گردهمایی جهادگران عرصه فناوری اطلاعات حوزه های علمیه با حضور مدیر حوزه های علمیه، رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس شورای عالی فضای مجازی، نماینده مجلس شورای اسلامی، مدیران فناوری اطلاعات سازمان های حوزه علمیه،نمایندگان شتاب دهنده ها، دانش آموختگان فناوری اطلاعات و دیگر مشتاقان در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.

در ابتدای این گردهمایی استاد مهدی فروغی، قاری بین المللی قرآن کریم با تلاوت قرآن کریم، فضای گردهمایی را به نور قرآن کریم منور نمود.

بایستی عرصه هوش مصنوعی و فناوری اطلاعات را با عمق اجتهادی و بر مبنای اندیشه اسلامی اشاعه دهیم

در ادامه دکتر محمدرضا قاسمی، دبیر ستاد راهبری فناوری های هوشمند حوزه علمیه با اشاره به شکل گیری ستادراهبری فناوری های هوشمند، چهار ضلع فعالیتی این ستاد، ضلع اول را، حوزه گفتمان سازی عنوان کرد و افزود:

بایستی شناخت موضوعی دقیقی درباره ابعاد و کاربردهای هوش مصنوعی، فناوری اطلاعات و فضای مجازی شکل می گرفت، پس حرکت های گفتمانی، رویدادهای پیوند میان عرصه های کارکردی حوزه و معاونت های مختلف حوزه شکل گرفت.

وی ضلع دوم ستاد را، حوزه فعالیت های علمی عنوان کرد و گفت: برای اولین بار میزبان ۱۷ مجموعه فعال عرصه مطالعات بنیادین هوش مصنوعی بودیم با این هدف که جبهه متحد در زمینه هوش مصنوعی برای بررسی ابعاد آن شکل گیرد.

تحويل سامانه جامع تهذیب جهت استفاده و بهره برداری کاربران

دکتر قاسمی با اشاره به نقش راهبردی حوزه در حکمرانی هوش مصنوعی، گفت:

«مجامع تأسیس‌شده در این حوزه، فرصتی بی‌نظیر برای انتقال دیدگاه‌های حوزه و شکل‌دهی به سیاست‌های کلان در این عرصه فراهم می‌کنند.»

اگر نتوانیم عرصه هوش مصنوعی و فناوری اطلاعات را با عمق اجتهادی و اندیشه بنیادین برخاسته از تفکر امامین انقلاب و برمبنای اندیشه اسلامی اشاعه دهیم، این عرصه از دست حوزه علمیه خارج خواهد شد.

گردهمایی

حجت‌الاسلام والمسلمین قنواتی، مدیر حوزه علمیه معصومه، با تأکید بر اهمیت سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری اطلاعات، به ویژه سرمایه انسانی، اظهار داشتند:

«فناوری اطلاعات، به معنای استفاده از تجهیزات الکترونیکی برای تبادل، ذخیره‌سازی، بازیابی و پردازش داده‌ها، امروزه به یکی از ارکان اصلی زندگی فردی و اجتماعی تبدیل شده است.

وابستگی روزافزون سازمان‌ها به فناوری اطلاعات، نشان از اهمیت حیاتی آن در پیشبرد اهداف و مأموریت‌های آن‌ها دارد. فقدان زیرساخت‌های مناسب فناوری اطلاعات می‌تواند به اختلال در ارائه خدمات و حتی تعطیلی برخی از بخش‌ها منجر شود.»

مدیر حوزه علمیه معصومه با تاکید بر ضرورت تربیت نیروی متخصص و بومی در حوزه‌های علمیه، اظهار داشت:

«کادرسازی در حوزه فناوری اطلاعات، ضمن کمک به ارتقای سطح علمی طلاب و فضلا، منافع متعددی از جمله تشخیص دقیق نیازها، اجرای موفق پروژه‌های فناورانه، افزایش بهره‌وری، و ارتقای جایگاه حوزه در جامعه را به همراه خواهد داشت.

از جمله مزایای این رویکرد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تقویت توانمندی‌های تخصصی طلاب: تسلط بر فناوری‌های نوین و توانایی انجام پژوهش‌های بین رشته‌ای
  • بهبود بهره‌وری: استفاده بهینه از ابزارها و منابع موجود
  • ارتقای جایگاه حوزه در جامعه: ارائه خدمات نوین و پاسخگویی به نیازهای روز جامعه
  • توسعه زیرساخت‌های فناورانه: ایجاد بستر مناسب برای فعالیت‌های علمی و پژوهشی
  • ارتقای سطح علمی حوزه‌های علمیه: به‌روزرسانی دانش و مهارت‌های طلاب
  • ایشان همچنین بر اهمیت مشارکت طلاب متخصص در تصمیم‌گیری‌های کلان حوزه و تدوین سیاست‌های فناوری اطلاعات تاکید کردند.»

وی یکی از مرزهای فناوری های نوین را هوش مصنوعی دانست و کادر سازی بومی در این حوزه را ضروری برشمرد و گفت:

حجت‌الاسلام والمسلمین قنواتی با اشاره به پتانسیل بالای هوش مصنوعی در ایجاد تحولات بنیادین، بر ضرورت بهره‌گیری از این فناوری در حوزه‌های دینی تأکید کرد.

وی معتقد است که نادیده گرفتن هوش مصنوعی در کادرسازی حوزه‌های علمیه، ما را از فرصت‌های ارزشمند آینده محروم خواهد ساخت.

ایشان در ادامه پیشنهاداتی برای توسعه‌ی فناوری اطلاعات در حوزه‌های دینی ارائه دادند.

از جمله این پیشنهادات می‌توان به تأسیس مرکزی برای تحلیل داده‌های پیام‌رسان‌ها و استفاده از نتایج آن برای هدایت فکری جامعه اشاره کرد.

همچنین، یکپارچه‌سازی سامانه‌های حوزه‌ها، ایجاد شبکه داخلی برای ارتباط مدارس و مراکز حوزوی، حمایت از تبلیغ آنلاین از طریق مراکز رشد و راه‌اندازی رشته فقه حکمرانی فناوری اطلاعات با استفاده از ظرفیت طلاب فارغ‌التحصیل از دانشگاه، از دیگر پیشنهادات مهم ایشان بود.

گردهمایی

هنر می تواند، زمینه گفتمان سازی تبیین صحیح و اثرگذار موضوع هوش مصنوعی و فناوری های هوشمند را در جامعه بر عهده بگیرد

در ادامه این گردهمایی، دبیر جشنواره بین المللی هنر آسمانی به ارائه بیاناتی در زمینه «عرصه تبلیغ نوین» پرداخت.

وی یکی از رسالت های حوزه را تبلیغ آموزه های دینی و فرهنگ مکتب ناب أهل بیت ع عنوان کرد و با اشاره به اینکه عرصه تبلیغ نوین به عنوان یکی از عرصه های راهبردی مورد توجه مدیران حوزه های علمیه است، گفت:

یکی از ابعاد مهم تبلیغ نوین، تبلیغ هنرمندانه است؛

از دهه ۶۰ جشنواره های مختلفی آغاز به کارکرده اند تا اینکه در سال ۱۳۸۴ جشنواره هنر آسمانی در حوزه های علمیه تأسیس شده و اکنون نهمین دوره از این جشنواره در حال برگزاری است.

دبیر جشنواره بین المللی هنرهای آسمانی تدوین نظام جامع هنر حوزه های علمیه و تأسیس شورای سیاست گذاری هنر حوزه های علمیه، در کنار فعالیت های هنری مختلف، را از شاخص ترین فعالیت ها در عرصه سیاست گذاری برنامه ریزی هنر دانست و ادامه داد:

هنر می تواند، زمینه جریان سازی، گفتمان سازی، آموزش و تبیین صحیح و اثرگذار موضوع هوش مصنوعی و فناوری های هوشمند را در جامعه بر عهده بگیرد.

وی افزود:

در دهمین جشنواره هنرهای آسمانی، یکی از موضوعات بخش ویژه آن، هوش مصنوعی و فناوری های هوشمند خواهد بود، و طلاب می توانند آثار خود را در دو بخش هنرهای تجسمی و نمایشی در قالب های مختلف به این جشنواره ارسال کنند.

گردهمایی

اتفاق متفاوت این گردهمایی، برگزاری میزگرد با حضور مدیران فناوری اطلاعات سازمان های حوزه علمیه بود که جزئیات آن به شرح ذیل است:

برنامه مرکز مدیریت برای آینده ارائه خدمات تمام الکترونیک برای طلاب حوزه های علمیه در بستر هوش مصنوعی است

ابتدا حجت الاسلام بخشیان، سرپرست مرکز فناوری اطلاعات حوزه های علمیه به توضیحاتی درباره اقدامات مرکز خدمات حوزه های علمیه در حوزه فناوری اطلاعات پرداخت و ضمن بیان حوزه علمیه، سامانه های متفاوتی را طراحی کرده و در حال رشد آنها است، بیان کرد: پیوست هوش مصنوعی برای تمام سامانه های مرکز مدیریت در دستور کار قرار دارد.

وی از رونمایی سامانه جدید آموزشی حوزه های علمیه مطابق با فناوری های روز جامعه با پیوست هوش مصنوعی خبر داد و گفت:

حدود ۳۵ سامانه بومی طراحی شده و در حال خدمت هستند و با ۴۰ شرکت خارج از مرکز در ارتباط هستیم که محصولات آنها در مرکز مدیریت در حال خدمت هستند و برنامه مرکز مدیریت برای آینده، ارائه خدمات تمام الکترونیک برای طلاب حوزه های علمیه در بستر هوش مصنوعی است.

خط مشی حوزه های علمیه تمام الکترونیک کردن حوزه های علمیه است

مهندس خدیوی با تاکید بر اهمیت مهارت‌های دیجیتال برای طلاب، گفت:

«مرکز آموزش کاربردی حوزه‌های علمیه با ارائه آموزش‌های تخصصی در زمینه فناوری اطلاعات، به طلاب کمک می‌کند تا بتوانند در عصر دیجیتال به صورت موثر فعالیت کنند. این مرکز با برگزاری دوره‌های آموزشی در زمینه سیستم عامل، امنیت سایبری و برنامه‌نویسی، گام مهمی در تحقق چشم‌انداز آیت‌الله اعرافی مبنی بر الکترونیکی شدن کامل حوزه برداشته است.»

وی ایجاد پروژه های متن باز بین المللی برای آنکه طلاب حوزه های علمیه با همکاری شرکت های ملی و بین المللی بتوانند در توسعه پروژه ها فعالیت کنند، را امری مهم برشمرد.

مرکز خدمات با ۳۰ پایگاه داده مختلف ارتباط آنلاین دارد

حجت الاسلام مهدوی، مدیر کل فناوری اطلاعات مرکز خدمات حوزه های علمیه نیز به بیان نکاتی در زمینه «برنامه مرکز خدمات در زمینه تسریع رشد خدمات فناوری اطلاعات به لحاظ زیرساخت، شبکه و ارتباطات» پرداخت و با اشاره به اینکه در حوزه ارتباط داده ای، امنیت شبکه، پهنای باند و در حوزه لایه زیرساخت، فعالیت ها و هزینه های خوبی را مراکز حوزوی انجام داده اند، گفت:

ارتباط داده ای خوبی میان مراکز ایجاد شده و مرکز خدمات با ۳۰ پایگاه داده مختلف ارتباط آنلاین دارد و این به خدمات رسانی بهتر و ارتباطات بهتر کمک می کند و در تلاش هستیم که حوزه های علمیه با فیبر نوری متصل شوند.

حوزه علمیه می تواند در ایجاد سامانه های هوشمند، پیشتاز باشد / جهادگران عرصه فناوری اطلاعات حوزوی می توانند در تولید ایده و محتواپردازی سامانه ها اقدامات خوبی را انجام بدهند

سپس دکتر بهروز مینایی بیدگلی، مشاور مدیر حوزه های علمیه در زمینه هوش مصنوعی، تلاش ستاد راهبری فناوری های هوشمند را در زمینه گفتمان سازی و ترویج هوش مصنوعی در میان حوزویان و مردم مطرح کرد و با اشاره به مسائلی که هوش مصنوعی از جهت اجتهادی، علمی، اخلاقی، فلسفی و فقهی می تواند ایجاد کند، گفت:

با توجه به دستاوردهای جدید هوش مصنوعی، برخی کتب فقه مثل جهاد و قضا متحول می شوند.

وی برخی موسسات موجود در فضای حوزوی را پیشتاز در عرصه فناوری اطلاعات دانست و گفت:

موسسه همتا (هوش مصنوعی و تمدن اسلامی)، ابعاد تولید محصول در مسیر فناوری اطلاعات را پیگیری می کند، و یکی از محصول این مرکز، محصول پرسش و پاسخی است که هوش مصنوعی می توان به پاسخگویان حوزه در مسیر نیازهای مردمی کمک می کند.

دکتر مینایی افزود:

این محصول در خوانش ماشینی سوال و باز کردن و یافتن سوالات مشابه در میان یک میلیون و دویست هزار سوال توانمند است و تا آخر سوال سامانه پاسخگویی مناسبی فراهم خواهد شد.

وی با بیان اینکه همانطور که هوش مصنوعی می تواند در عرصه ذائقه شناسی وارد شود، می تواند کمک بسیار زیادی در حوزه امر به معروف و نهی از منکر ایجاد کند، بیان کرد:

برای ایجاد سامانه های هوشمند، حوزه علمیه می تواند پیشتاز باشد و جهادگران حاضر می توانند در تولید ایده و محتواپردازی این سامانه ها اقدامات خوبی را انجام داده و کمک کار باشند و می توان نقش حوزه را در جامعه و در راستای حل مسائل نظام فعال کرد.

مشاور مدیر حوزه های علمیه در زمینه هوش مصنوعی افزود:

می توان سامانه هوشمندی را تولید کرد که به خود پایشی افراد بپردزاد.

علوم اسلامی دیجیتال مفهومی از یک دانش جدید است / بزودی لغت نامه هوش مند نور تحت پلتفرم ویندوز، اندروید و موبایل رونمایی خواهد شد

در انتهای این میز گرد، حجت الاسلام و المسلمین بهرامی، رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور به ارائه بیاناتی درباره «چشم اندازها، و دستاوردهای مرکز علوم نور و کاربرد فناوری اطلاعات و تحقیقات علوم اسلامی و ترکیب آن با فناوری هوشمند» پرداخت.

وی با بیان اینکه مرکز علوم کامپیوتری نور با حمایت مقام معظم رهبری در سال ۱۳۶۸ و با حمایت بدنه مرجعیت، اساتید و برجستگان حوزه شکل گرفته و پرورش یافت، گفت:

اگر چه مرکز تجلی همکاری حوزه و دانشگاه است اما نوع فعالیت های مرکز ترکیب انضمامی یک عالم حوزوی و یک برنامه نویس چیره دست نیست بلکه یک دانش میان رشته ای شکل گرفته است و طلابی که ظرفیت های فناوری را می شناسند و فناورانی که به پیچیدگی های علوم اسلامی مسلط شده اند که خروجی آن نرم افزار ها و سامانه های فعلی است.

رییس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور با اشاره به علوم انسانی دیجیتال، گفت:

اگر بدنبال تحول در علوم انسانی هستیم، مهم ترین پیشران، علوم انسانی دیجیتال است و این عرصه، عرصه سخت افزاری نیست و قریب به اتفاق دانشگاه های معتبر علوم انسانی دنیا، بخش علوم انسانی دیجیتال، مرکز علوم انسانی دیجیتال، رویداد علوم انسانی دیجیتال را رقم زده اند؛ و علوم اسلامی دیجیتال نیز مفهومی از یک دانش جدید است.

وی اظهار کرد:

اکنون بیش از ۱۰۰۰ هزار جلد در حوزه علوم اسلامی در اختیار محققان علوم اسلامی است؛ ۱ و نیم میلیون مقاله تمام متن در حوزه علوم اسلامی و انسانی از ۱۲۰ سال پیش تاکنون با قابلیت های مختلف ارائه شده است؛

۱۰۰ نرم افزار با عناوین مختلف و رشته های مختلف در حال عرضه است و بیش از ۴۰۰ نرم افزار از آثار شخصیت ها و مراکز عرضه شده است.

حجت الاسلام و المسلمین بهرامی با بیان اینکه، بزودی لغت نامه هوش مند نور تحت پلتفرم ویندوز، اندروید و موبایل رونمایی خواهد شد، خاطرنشان کرد:

نورمگز تنها بانک اطلاعات درون کشور است که بجز دانشگاه ها و حوزه های علمیه کشور پیرامون، بیش از ۱۵ دانشگاه معتبر آمریکا شمالی و اروپا مشترک آن هستند تا محققان آنها به این بانک اطلاعات دسترسی داشته باشند.

گردهمایی

مهمترین مسئله امروز کشور ما در فضای مجازی، نظام یکپارچه حکمرانی فضای مجازی است

در نخستین گردهمایی جهادگران فناوری اطلاعات حوزه‌های علمیه، دکتر رضا تقی‌پور، نماینده مجلس و رئیس فراکسیون هوش مصنوعی و حکمرانی داده، بر اهمیت قدرت سایبری به عنوان بعد پنجم قدرت ملی تاکید کرد.

وی قدرت سایبری را پس از قدرت‌های زمینی، دریایی، هوایی و فضایی قرار داد.

تقی‌پور با اشاره به سخنرانی اوباما در سال ۱۳۸۸، مبنی بر لزوم تطبیق جغرافیای سیاسی با تحولات تکنولوژیکی، به تغییر ماهیت درگیری‌ها از سال ۱۳۸۸ به بعد اشاره کرد و جنگ نرم در فضای مجازی را به‌عنوان چالش اصلی مطرح نمود.

وی با مقایسه قدرت سایبری با قدرت‌های نظامی، بر نقش فعالانه‌ی سکوها و افراد در شکل‌گیری قدرت سایبری تاکید کرد.

به گفته‌ی تقی‌پور، فراگیری و سهولت دسترسی به فضای مجازی، موجب توزیع قدرت در این عرصه شده است.

وی حول مبحث تهدیدات نرم در جنگ نرم بیان کرد:

امروز فضای سایبر یا فضای مجازی دسترسی به محیط های مستعد برای جنگ نرم را آسان و فراهم کرده است.

نماینده مجلس شورای اسلامی افزود:

مبحث دیگر فضای مجازی جنگ رسانه است؛

مقام معظم رهبری که فرمودند امروز نیاز به افسران جنگ نرم داریم این افسران قطعا در پادگان ها تربیت نمی شود و یکی از جایگاه تربیت آنها حوزه است؛

اگر قرار است در جنگ نرم مشابه آنچه در دفاع مقدس اتفاق افتاد پیروز شویم نیاز به این سرتیپ ها و سرلشگر ها و سپهبد ها داریم.

وی با اشاره به اینکه امروز در هر لحظه درگیر جنگ نرم هستیم، اظهار کرد:

مهمترین مساله امروز کشور ما در فضای مجازی، نظام یکپارچه حکمرانی فضای مجازی است.

رئیس فراکسیون هوش مصنوعی و حکمرانی داده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ۴ مدل حکمرانی فضای مجازی در دنیا موجود است، بیان کرد:

نظام حکمرانی ما باید در سه حوزه ساختار، اصول و حیطه حکمرانی بحث شود.

وی افزود:

در حکمرانی فضای مجازی باید ۵ عملکرد اصلی (تحقیق و توسعه مدل حکمرانی فضای مجازی، قانون گذاری، تنظیم گری و رگولاتوری خرد، اجرا، نظارت و ارزیابی، سیاست گذاری) را مورد توجه قرار دهیم.

دکتر تقی پور ضمن درخواست از حوزه های علمیه برای تلاش در زمینه تحقیق و توسعه مدل حکمرانی فضای مجازی و گفت:

گفتمان انقلاب اسلامی در فضای مجازی را باید تدوین، ترویج و تبیین کنیم؛ نگاه دنیا به اینترنت و فضای سایبر روشن است ولی ما به عنوان انقلاب اسلامی از فضای مجازی چه می خواهیم.

در ادامه نماینده شتاب دهنده صدران و نماینده مرکز نوآوری اشراق به توضیح نکاتی درباره فعالیت های خود پرداختند.

گردهمایی

میانگین سرمایه گذای جهانی در اکو سیستم استارتاپی و زیست بوم فناوری میلیارد ۴.۵ میلیارد دلار است

مهندس هادی نواب، مدیرعامل صدران و مدیر کارخانه نوآوری قم، در ارائه نکاتی درباره وضعیت اکوسیستم استارتاپی و زیست بوم فناوری و نوآوری در قم و حوزه های علمیه، با اشاره به عملکرد دشمن در زیست بوم فناوری گفت:

شاخصه اصلی در اکوسیستم ، سرمایه گذاری است؛ میزان سرمایه گذاری و تربیت نیروی انسانی و توجه افکار ما و دشمنان ما حاکی از میزان توجهات به این عرصه ها است.

وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱، در اکوسیستم استارتاپی خود، ۳۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده است که ۶۷ درصد آن در تل آویو سرمایه گذاری شده است و گفت:

میانگین جهانی این سرمایه گذاری ۴.۵ میلیارد دلار است و عددی که ما سرمایه گذاری کردیم، حدود ۳۰۰ میلیون دلار است.

مدیرعامل صدران حکومت پلتفرم ها و تاثیر امروز این پلتفرم ها در زندگی انسان ها را مسئله ای مهم برشمرد و گفت:

شتابدهنده ها و مراکز رشدی همچون خانه نوآوری اشراق دفتر تبلیغات، پارک علم و فناوری، مجموعه مبتدا، شتابدهنده صدران و برخی مجامع دیگر فعالیت های زیرساختی دارند و حدود ۳۵ استارتاپ طلبگی داریم که محصولات دینی دارند و فعالین این عرصه کمتر از ۵۰۰ نفر هستند.

گردهمایی

مرکز نوآوری اشراق، سعی بر اقامه دین در جامعه با روش فناورانه و نوآورانه دارد / هوش مصنوعی حکمرانی ۳۶۰ درجه مطلق بر کل دنیا بدون مرز است

حجت‌الاسلام والمسلمین قطبی، نماینده مرکز نوآوری اشراق، با تأکید بر اهمیت عملیاتی کردن احکام دین در جامعه، به رویکرد نوآورانه این مرکز اشاره کرد. وی گفت:

«برای تحقق دین در جامعه، ابتدا باید احکام استنباط شود و سپس با استفاده از روش‌های نوین، این احکام در جامعه اجرا شود.

مرکز نوآوری اشراق با بهره‌گیری از فناوری، به دنبال اقامه‌ی دین به شیوه‌ای نوین است.

ما از سه روش اصلی برای این منظور استفاده می‌کنیم:

اول، تبلیغ شفاهی برای افزایش آگاهی و انگیزش مردم؛

دوم، استفاده از فضای مجازی و هنر برای ایجاد تعامل و مشارکت فعال؛

و سوم، ارائه محصولات و خدمات نوآورانه که بر اساس آموزه‌های دینی طراحی شده‌اند.»

وی با بیان اینکه ایده های منجر به محصول و خدمت نوآورانه را پذیرش می کنیم و آموزش، مشاوره، راهبری و خدمات و مکان استقرار را در اختیار صاحبان ایده بصورت رایگان قرار می دهیم، گفت:

تا کنون ۱۰۰ ایده را پذیرش کرده ایم و بیش از ۲۰ ایده، قامت شرکت خدمات نوآور دارند که دو نمونه آن شرکت ماهک و واژگان است؛ و بقیه ایده ها در حال رشد هستند.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی کار در حوزه هوش مصنوعی را کار پیچیده ای دانست .

وی با استناد به بیان مقام معظم رهبری که باید جزو ده کشور برتر در حوزه هوش مصنوعی باشیم، گفت:

هوش مصنوعی حکمرانی ۳۶۰ درجه مطلق بر کل دنیا بدون مرز است و هرکس بتواند زودتر الگوریتم ها و زیرساخت های هوش مصنوعی را به دست بیگرد، حاکم است و تردیدی در این نیست.

پیام آیت الله العظمی نوری همدانی به نخستین گردهمایی جهادگران عرصه فناوری اطلاعات حوزه های علمیه

در ادامه رئیس اندیشکده مطالعات بنیادین هوش مصنوعی به قرائت پیام مرجع عالیقدر، آیت الله العظمی نوری همدانی پرداخت که متن آن به شرح ذیل است:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَاهُ وَالسَّلَامُ عَلَی سَیِّدِنَا وَ نَبِیِّنَا أَبِی الْقَاسِمِ المصطفی مُحَمَّد وَ عَلَی أَهْلِ بَیْتِهِ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ سَیِّمَا بَقیَّه اللَّهِ فِی الأَرْضِینَ.

با سلام و تحیت؛

یکی از مسائل مهم و نیاز امروز دانش پژوهان محترم آشنایی با فناوری اطلاعات و ارتباطات است که موجب شکوفایی در عرصه های مختلف آموزشی، اقتصادی و فرهنگی است.

موضوع فناوری اطلاعات و ارتباطات امروز به سرعت در حال پیشرفت است و در زندگی انسان، نقش مهمی دارد؛ خصوصاً در عرصه آموزش یک نیاز اساسی محسوب می شود؛ بر این اساس آشنانی با آن یک ضرورت است و یکی از ویژگیهای مهم فناوری اطلاعات سرعت توسعه آن است.

باید توجه داشت که زمانی فناوری اطلاعات و ارتباطات در قالب رادیو و تلویزیون و بعدها کامپیوتر و نرم افزار و سخت افزار و شبکه های ماهواره ای و امروز نیز فناوری روز جدید، بُروز و ظهور کرده است و در این میان حضور طلاب محترم با حفظ هویت و شأن طلبگی و با توجه به نیاز جامعه و رسالت حوزه های علمیه در ابعاد مختلف بسیار مناسب است؛ به این موضوع توجه کنند و تقویت نمایند.

إن شاء الله با توجه به فرصتها و تهدیداتی که در دنیای امروز مشاهده می شود بتوان از جانب حوزه های علمیه به بهترین وجه بهره برداری نمود.

در پایان توفیق همگان از از خداوند متعال خواستارم.

حسین نوری همدانی – ۷ اردیبهشت ۱۴۰۲

گردهمایی

عقب افتادگی در حوزه هوش مصنوعی آسیب های جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت

“دکتر آقامیری:

عقب ماندن از هوش مصنوعی، تهدیدی جدی است”

دبیر شورای عالی فضای مجازی با تأکید بر اهمیت حیاتی هوش مصنوعی در آینده، هشدار داد که عقب ماندن از این فناوری، خسارات جبران‌ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به تحولات شگرفی که در این حوزه در حال وقوع است، هوش مصنوعی را یکی از محورهای کلیدی چند سال آینده دانست.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به تحولات شگفت‌انگیز دنیای دیجیتال، بر تأثیر عمیق فناوری اطلاعات بر زندگی انسان‌ها تأکید کرد.

وی با اشاره به مفاهیم نوینی مانند داده‌های دیجیتال، ارزهای رمزنگاری شده و متاورس، به دگرگونی‌های بنیادینی که در این حوزه رخ داده است، اشاره کرد.

آقای میری با بیان اینکه فضای مجازی به بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی روزمره تبدیل شده است، بر اهمیت شکل‌گیری فرهنگ و هنجارهای اجتماعی در این فضا تأکید کرد.

وی با اشاره به فراگیر شدن دستیارهای هوشمند، به عنوان نمونه‌ای از تأثیر هوش مصنوعی بر زندگی روزمره، بر اهمیت این فناوری در شکل‌دهی به تعاملات انسانی اشاره کرد.

وی با اشاره به تأثیر متقابل فرم و محتوا در فضای مجازی، بر اهمیت طراحی سکوهای مناسب برای انتشار محتوا تأکید کرد.

به گفته وی، هر سکو با توجه به ویژگی‌های خاص خود، برای نوع خاصی از محتوا مناسب است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه در فضای مجازی چند کشور محدود قدرت‌نمایی می‌کنند، بر اهمیت توسعه فناوری‌های بومی و تولید محتوای باکیفیت تأکید کرد.

وی معتقد است که با داشتن دارایی‌های دیجیتال، تولید محتوای جذاب و جذب مخاطب گسترده، می‌توان در فضای مجازی به یک قدرت تأثیرگذار تبدیل شد.

گردهمایی

امروزه انقلاب پلتفرم ها است/حوزه علمیه نیازمند آن است که مدل و الگوی حکمرانی هوش مصنوعی خودش را مشخص کند

سپس حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه فناوری یا تکنولوژی یکی از سه قسم فلسفه در یونان و رم بوده است، گفت:

فلسفه را به علوم نظری، عملی، تولیدی تقسیم می کرده اند و مصداق بارز علوم تولیدی در آن زمان شعر بوده است.

وی افزود:

این تقسیم ثلاثی پس از ورود به تفکر و فلسفه اسلامی، به تقسیم ثنائی، یعنی فلسفه نظری و فلسفه عملی تبدیل شد؛

در فلسفه نظری که الهیات و ریاضیات و طبیعیات بود در ادامه طبیعیات به تکنولوژی پرداختند و حکیمان آن زمان متوجه این نکته بودند که باید علوم توحیدی و فناورانه در ادامه علوم طبیعی قرار گیرند و این الگو را در علوم طبیعی مدرن نیز پذیرفته اند، لذا علوم مهندسی زاییده علوم طبیعی و علوم پایه است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه هر بحث فناورانه پیوندی با علوم طبیعی و علوم انسانی دارد، خاطرنشان کردند:

هنگام ورود به فناوری های اطلاعات یا فناوری هوش مصنوعی باید به دو بال علوم طبیعی و علوم انسانی توجه شود و علوم فناوری با استفاده از شناخت اشیا طبیعی و شناخت انسان می خواهد به خلق اشیا مصنوعی بپردازد و شناخت چگونگی خلق اشیا مصنوعی مبتنی بر این دو دانش طبیعی و انسانی است.

وی با بیان اینکه در آغاز انقلاب صنعتی پنجم هستیم، عنوان کردند:

اگر بخواهیم در حوزه های علمیه به عرصه فناوری هوشمند ورود کنیم، باید بدانیم در آغاز انقلاب صنعتی پنجم هستیم؛

در انقلاب صنعتی اول که از ۱۸۴۰ تا ۱۸۶۰ میلادی بود، دگرگونی در صنعت و کشاورزی و تولید و ترابری رخ داد و صنعتی شدن یعنی استفاده از نیروی ماشین بجای استفاده از نیروی حیوان.

حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه افزود:

در انقلاب صنعتی دوم که از ۱۸۶۰ تا ۱۹۱۴ اتفاق افتاد، تولید خط آهن، مواد اولیه برای پیشرفت صنعت شکل گرفت؛

سومین انقلاب صنعتی که انقلاب دیجیتال نام دارد، پس از پایان جنگ جهانی دوم شروع شد و تولید اولین رایانه Z۱ شکل گرفت و چهارمین انقلاب صنعتی با تغییرات سریع فناوری، صنایع و الگوهای اجتماعی و امنیتی در قرن ۲۱ به منظور افزایش اتصال های متقابل و اتوماسیون های هوشمند و فراگیر که از آن به هوش مصنوعی می توان یاد کرد، شکل گرفت و ویرایش ژن، رباتیک پیشرفته، رایانش ابری از جمله اتفاقات این دوره بوده است.

وی با اشاره به اینکه انقلاب صنعتی پنجم بازگشتی به محوریت انسان است، اظهار کرد:

انقلاب صنعتی اول تا چهارم به دنبال جانشینی ابزار به جای انسان است؛

در انقلاب صنعتی پنجم که در آغاز آن هستیم و هنوز شکل نگرفته است، شاهد فناوری های نرم اجتماعی مبتنی بر علوم انسانی از قبیل انسان شناسی، روان شناسی، جامعه شناسی و مردم شناسی هستیم؛ و فناوری های آموزشی، فناوری حکمرانی، فناوری گردشگری و… از فناوری های نرم اجتماعی هستند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه فناوری اطلاعات ترکیبی از فناوری نرم و سخت صنعتی و فناوری نرم اجتماعی است، بیان کرد:

“ورود حوزه‌های علمیه به عرصه‌ی فناوری‌های هوشمند، فراتر از جنبه‌های فنی و مهندسی است.

به‌علاوه‌ی زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، نیازمند توجه جدی به ابعاد اجتماعی این فناوری‌ها هستیم.

فناوری‌های نرم اجتماعی موجود در جهان غالباً بر پایه اومانیسم، سوژکتیویسم و سکولاریسم بنا شده‌اند و برای تطبیق با ارزش‌های حوزوی، نیازمند بازنگری و توسعه‌ی رویکردهای جدید هستیم.

وی افزود:

اگر بخواهیم ورود حکیمانه در عرصه فضای مجازی داشته باشیم باید علاوه بر فناوری نرم و سخت مهندسی به فناوری نرم اجتماعی توجه کنیم و این فناوری نرم اجتماعی به ما جهت می دهد که چگونه ورود کنیم و دچار آسیب نشویم.

حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه ادامه داد:

در فناوری گردشگری در تفکر انقلاب اسلامی ایران، فناوری نور و راهیان پیشرفت شکل گرفت، راهیان نور، فناوری اجتماعی نوینی است؛

مردم سالاری دینی نیز فناوری نرم اجتماعی است؛

فناوری آموزشی مبتنی بر تربیت عقلانی نیز فناوری نرم اجتماعی است؛

در گذشته هم این فناوری بوده است، استعمار گری فرعون نسبت به بنی اسرائیل بواسطه همین فناوری اجتماعی بوده است لکن دیسیپلین وجود نداشت ولی اصلش بوده است، فناوری تحقیر، فناوری تحریم، و مقابلش فناوری مقاومت است؛

شهدا از فناوری نرم اجتماعی مقاومت استفاده کردند و توانستند بر دنیای استکبار غلبه پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه امروزه انقلاب پلتفرم ها است، گفت:

اینکه گمان کنیم با مدل حکمرانی هرمی که مجمعی از بالا دستور دهد و اتفاقاتی رخ دهد، باور ندارم که این مدل در مدیریت و حکمرانی فضای مجازی و هوش مصنوعی بتواند موفق باشد بلکه باید به فکر معماری حکمرانی نوین باشیم، و تعبیر کردم به حکمرانی هوش حکمی.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود:

حوزه علمیه بیش از آنکه نیاز داشته باشد به هوش مصنوعی در راستای اهدافش بپردازد، نیازمند آن است که مدل و الگوی حکمرانی هوش مصنوعی خودش را مشخص کند.

وی با بیان اینکه علت نام گذاری هوش مصنوعی آن است که در تفکر فلسفه غرب زادگرایی مطرح نیست و حتی در اشیاء حقیقی هم به زادگرایی قائل نیستند، گفت:

وقتی غرب، زادگرایی را قبول نداشته باشد، می گوید هوش مصنوعی ومی گوید هوش مصنوعی صنعت است نه خلقت؛ ولی ما معتقد به هوش حِکَمی هستیم که محتاج به حکمرانی است که بهترین مدل آن حکمرانی حکمی ولایی است.

پیشگامی درست حوزه، جلوی بسیاری از خطاها و آسیب ها را می گیرد / حوزه عصر انقلاب مطالبه گر و پاسخگو است

گردهمایی

در پایان آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه با بیان اینکه حوزه بیدار و پیشرو، حوزه ای است که بر اصالت خود تکیه کرده و بر مقومات حوزوی بودن خود اصرار می ورزد و به هیچ نحو در کش و قوص درگیری با مسائل نو وجدید، مقومات و اصالت ها را از دست نمی دهد، گفت:

البته حوزه پیشرو و در تراز انقلاب و تمدن اسلامی حوزه ای است که بی باکانه و هوشمندانه وارد قلمروهای نو و جدید می شود تا مبادا منفعلانه با امواج مواجه گردد.

وی افزود:

حوزه ای که ما باید سربازان آن باشیم و میراث گذشته را صیانت کنیم و به عرصه های جدید ببریم و پاسخگوی دنیای جدید قرار دهیم، حوزه ای است که در کتاب و سنت و تراث عظیم تاریخی ریشه دارد و حوزه ای است که چشمی به آفاق جدید دارد و آفاق نو را می بیند و این دو را در کنار هم قرار می دهد و اصالت را در آفاق نو منعکس می کند و پاسخگویی او پاسخگویی ریشه دار و عمیق است.

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد:

حوزه در تراز تمدن اسلامی و حوزه در تراز انقلاب در مقام تصویر نظری را آسان می شود طرح کرد اما وقتی بخواهیم این ایده و مولفه ها را اجرا کنیم باید هوشمند بود.

وی با اشاره به اینکه پرهیز از ورود برخی در عرصه هوش مصنوعی از سر احتیاط و حساسیت و ورود بی دقت برخی، کار ناصحیحی است، گفت:

حوزه عصر انقلاب نباید حوزه پرهیز و ترس از ورود به قلمرو های نو باشد، اما در عین ورود، باید حوزه ای دقیق و هوشمند و بسیار بیدار باشد .

از این جهت باید به مسائل گوناگونی که در قلمروهای گوناگون حوزه ورود می کنند، اولا ورود و ثانیا ورودی هوشمندانه داشت؛

بدانیم که پیش گامی درست حوزه، جلوی بسیاری از خطا ها و آسیب ها را می گیرد.

عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به اینکه حوزه علاوه بر مطالبه گری باید پاسخگو هم باشد، خاطرنشان کرد:

حوزه در مقابل مردم خادمی است که باید پاسخگو باشد و مطالبه حوزه، مطالبه آن چیزی است که خدا می گوید و اگر روحانی شانیتی برای خود منهای آنچه خدا می گوید قائل باشد روحانی نیست.

“حوزه علمیه قم: دو قرن تحول و نوآوری” وی با اشاره به تحولات شگرف حوزه علمیه قم در یک قرن گذشته، به ویژه پس از انقلاب اسلامی، تاکید کرد: “در ۲۰ محور مختلف، حوزه علمیه دستاوردهای بزرگی کسب کرده است که نشان از پویایی و انعطاف‌پذیری آن دارد.”

در عین تحولات و پیشرفت ها، نباید کاستی ها را مغفول قرار دهیم؛ حوزه می تواند با سرمایه های بزرگ خود و علی رغم همه سختی ها و چالش هایی که با آنها مواجهه است، ظهور و بروز برای تولید و پاسخگویی داشته باشد و این امکان در حوزه است؛ از توان های موجود در بدنه حوزه تا بخش های نهادی می توانند زنجیره ای شوند و هوشمندانه تر در ترمیم ضعف ها و کاستی ها گام بردارند.

“طرح‌های تحولی حوزه: گامی بزرگ در جهت نوسازی”

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به طرح‌های تحولی متعدد در حوزه‌های علمیه، گفت:

“این طرح‌ها که با هماهنگی نهادهای مختلف و تصویب شورای عالی حوزه به مرحله اجرا درآمده‌اند، نویدبخش آینده‌ای روشن برای حوزه‌های علمیه هستند.”

حوزه دستی نسبتا پر دارد و در حد توان هم در خدمت جامعه و مردم است و هم می تواند به دستگاه های مسئول خدمتی ارائه دهد؛

“منظومه فکری حوزه: نقشه راه آینده” با تدوین منظومه فکری حوزه، نقشه راهی جامع برای آینده این نهاد ترسیم شده است. گام‌های نخستین بر اساس این منظومه و طرح‌های تعاملی درون‌سازمانی برداشته شده است.

وی با بیان اینکه در ارتباط با همه فناوری هایی که در دنیای جدید مطرح می شود، باید یک داد و ستد هوشمندانه و حکیمانه برقرار شود، گفت:

یک بخش مهم سایه راهبری فکری و معنوی الهی است که از طریق اندیشه فلسفی و کلامی یک، اندیشه های فقهی و حقوقی دو و اندیشه های اخلاقی و ارزشی سه، بایستی بر این جریان های جدید افکنده شود؛

و این سه زاویه پرتو بیافکند بر فناوری های جدید تا نظام ساز شوند.

و این جریان ها جهت دهی شده و جلوی آسیب های آن ها گرفته شود و خود او تولید کننده محتواهای نو شود و از چند زاویه باید راهبری انجام گیرد.

آیت الله اعرافی در پایان افزود:

از طرف مقابل، علوم اسلامی، معارف اسلامی، مدیریت و حکمرانی اسلامی زوایای دیگری است که باید از فناوری ها بهره گیرند؛

تنظیم داد و ستدهای متقابل میان تحولات جدید با اندیشه متعالی دینی اسلامی انقلابی، کار بزرگی است که حوزه باید به آن توجه کند.

گردهمایی

گردهمایی

در بخش پایانی گردهمایی، از آقای دکتر بهروز مینایی بیدگلی و حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن شبیری زنجانی تجلیل شد.

گردهمایی

پایان این گردهمایی با تأسیس انجمن دانش آموختگان فناوری اطلاعات حوزه های علمیه همراه بود.

گفتنی است:

رونمایی از سامانه جامع ایده ها و نیازهای حوزه های علمیه در عرصه فناوری، و نمایشگاه دستاورد ها و توانمندی ها از دیگر برنامه های این گردهمایی بود.

ایجاد کامنت