- سامانه انتقالات
- معاونت آموزش
- ۲۰ آذر ۱۴۰۱
- ۲
معرفی سامانه انتقالات
سامانه انتقالات یکی از قسمتهای سامانه نجاح و از بخشهای مهم و پرکاربرد معاونت آموزش است. کارشناسان این سامانه در تمامی مراکز استانی حضور داشته و مدیریت آن در ستاد مرکزی حوزههای علمیه قرار دارد. در انتقال یک طلبه، پرونده آن شخص با تمامی جزئیات و احکام به مدرسه مقصد منتقل میشود. سامانه انتقالات این جابهجایی را در بین مدارس و گروههای آموزشی اداره میکند. در این سامانه امکان جابهجایی طلبههای غیر رسمی مرکز مدیریت (طلاب محترم اصفهان و مشهد و برخی از دانشگاههای کشور) به حوزههای علمیه نیز فراهم آمده است.
هدف
انتقالات طلاب محترم در مدارس حوزههای علمیه سراسر کشور سابقاً به شکل دستی و به صورت یک نامه فیزیکی انجام میشد. با توجه به اینکه در فرایند انتقال جزییات زیادی مورد توجه قرار میگیرد، تغییر این فرایند به حالت الکترونیکی از بسیاری از خطاهای احتمالی جلوگیری میکند. لازم ذکر است که در صورت سیستمی بودن انتقالات، در این جابجایی زمان بسیار کمتری صرف میشود.
راهنمای ورود:
این سامانه دارای دو قسمت کاربری و مدیریتی است. بخش کاربری آن به طلبههای محترم اختصاص دارد. این افراد میتوانند بعد از ورود به سامانه پیشخوان از ستون سمت راست گزینه «آموزش» سپس «انتقالات» را انتخاب کرده و درخواست خود را ثبت کنند. بخش مدیریتی سامانه انتقالات برای معاونان آموزشی مدارس و استانی است. آنها با ورود به سامانه نجاح و انتخاب گزینه «انتقالات» امکان استفاده از سامانه را خواهند داشت.
بخشهای سامانه:
سامانه انتقالات دو بخش کاربری و مدیریتی دارد:
بخش کاربری:
در این قسمت کاربران درخواست انتقالی میدهند. در ابتدا باید نوع انتقال را انتخاب کرده و در ادامه استان، شهر و مدرسه مقصد را ثبت کرد. طلاب محترم میتوانند تا پنج مدرسه بر اساس اولویت به عنوان مدارس مقصد ثبت کنند. در صورت نیاز به بارگذاری مدرک، این امکان در سامانه فراهم آمده است.
بخش مدیریتی:
سامانه انتقالات بخشی از نجاح، سامانه اصلی معاونت آموزش حوزههای علمیه کشور است. مدیریت این بخش در اختیار معاونین مدارس و مراکز استانی قرار دارد و کاربران ارشد آن نیز در ستاد مرکزی استقرار دارند. بعضی از قسمت های سامانه با توجه به اهمیتشان، تنها در اختیار کاربران ارشد سامانه است.
تعریف دوره انتقالات:
- در این قسمت دورههای انتقالات که سالی یکبار است تعریف میشود. انتخاب دوره معادل نجاح و گروه آموزشی در اینجا الزامیست. این بخش در اختیار کاربران ارشد سامانه است.
مشاهده سوابق انتقالات:
- گزارشی از تمامی انتقالاتی که در وضعیت رد یا تایید هستند، در اینجا به چشم می خورد. در این قسمت از سامانه، فیلترهای متنوعی شامل دوره های انتقال، استان های مبدا و مقصد، انواع انتقال و جستجوی افراد تعبیه شده است.
مشاهده درخواستها:
- تمامی درخواستهایی که طلاب محترم ثبت میکنند در این بخش مشاهده میشود. فیلترهای سوابق انتقالات در این قسمت نیز قرار دارد. نمایش درخواستها نسبت به اشتغالات معاونان آموزش محدود میشود. یعنی معاونان استانی تنها میتوانند درخواستهای استان خود را بررسی کنند. معاونان آموزش مدارس هم تنها انتقالات مدرسه خود را رسیدگی خواهند کرد.
ثبتنام مدیریتی:
- در این قسمت به شکل مدیریتی میتوان انتقال یک کاربر را ثبت کرد. مورد آن هم جابهجاییهای خارج از موعد رسمی انتقالات است. این نوع انتقال در یک وضعیت دیگر نیز استفاده میشود که آن جابهجایی از مراکز غیر حوزوی به مرکز مدیریت حوزههای علمیه است. افرادی که شامل این انتقال باشند، بعد از طی چند مرحله میتوانند برای این نوع انتقال اقدام کنند.
مدیریت سامانه انتقالات:
- این قسمت در اختیار کاربران ارشد سامانه است که در آن تنظیمات و قوانین اصلی سامانه تعریف میشود.
- بهروزرسانی اطلاعات از مشهد و اصفهان: اطلاعات و نمرات طلبههای محترم مشهد و اصفهان در این بخش قرار دارد. با توجه به اینکه نمرات این افراد باید با درسهای رسمی مرکز مدیریت تطبیق داده شود، دسترسی به این اطلاعات جهت تکمیل مراحل انتقالات لازم است.