سامانه صدور مدرک حوزه علمیه چیست؟

  • سامانه صدور مدرک
  • آموزش
  • ۲۰ آذر ۱۴۰۱
  • ۲

سامانه صدور مدرک

معاونت آموزش حوزه‌های علمیه برای طلبه‌هایی که سطح یک و دو خود را به اتمام رسانده باشند، مدارکی مبنی بر گذراندن این دوره‌های تحصیلی صادر می‌کند. این دو مدرک که به‌طور مجزا صادر می‌شوند، توسط سامانه صدور مدرک مدیریت شده و بعد از چاپ تحویل طلبه‌های محترم سراسر کشور می‌گردد. مدارک سطح یک و دو علاوه بر اعتباری که در حوزه‌های علمیه دارد، مورد تائید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز می‌باشد.

در این سامانه مراحل متعددی طراحی شده که از ابتدای ثبت‌نام کاربران تا تحویل مدارک را مدیریت می‌کند. بخش دیگری از این سامانه به گزارش دهی دقیق این فرایند اختصاص دارد. سامانه صدور مدرک برای هر کدام از مدارک علاوه بر تعریف یک کد اختصاصی، شناسه QR code اختصاص داده که در جهت اعتباری سنجی آن‌ها استفاده  می‌شود.

راهنمای ورود

طلبه‌های محترم می‌توانند با ورود به صفحه اول پیشخوان، گزینه «ثبت‌نام مدرک مدارج علمی»  را انتخاب کرده و درخواست خود را ثبت کنند. ورود به بخش مدیریت سامانه نیز از صفحه اول پیشخوان و تب مدیریت امکان پذیر است.

هدف

صدور مدرک سطح یک و دو از اواسط دهه هفتاد در دستور کار معاونت آموزش حوزه‌های علمیه قرار گرفت. این مدارک سابقاً به صورت گواهی به دست طلاب محترم می‌رسید؛ اما به تدریج سازمان‌دهی تر شده و در قالب یک مدرک معتبر تعریف شد. با توجه به تعدد درخواست‌ها و پیچیدگی مراحل صدور این مدارک، مدیریت این فرایند بدون یک سامانه قدرتمند امکان‌پذیر نبود. به همین سبب مرکز فناوری اطلاعات حوزه‌های علمیه سامانه صدور مدرک را در جهت مدیریت این مراحل طراحی و تولید کرده است.

مراحل ثبت درخواست

ثبت درخواست مدارک سطح یک و دو در قسمت کاربران سه مرحله دارد:

  1. انتخاب سطح و رشته
  2. تأیید یا تصحیح مشخصات فردی
  3. ثبت سه تن از اساتید و سه تن از دوستان  درخواست دهنده.

مراحل مدیریت درخواست

مدیریت درخواست صدور مدارک در سامانه دارای مراحل زیر می‌باشد:

  1. بررسی اطلاعات هویتی و عکس پرسنلی طلبه. در صورت عدم تائید این مدارک اطلاع رسانی می‌شود.
  2. بعد از تائید مشخصات فردی، درخواست طلبه به مرکز صیانتی ارسال می‌شود.
  3. در صورت تائید مرکز صیانتی، پرونده به مدیر بخش مدارج علمی جهت بررسی ارجاع می‌شود.
  4. در این مرحله مدرک صادر می‌شود. در صورت صدور مدرک در ارزیابی تحصیلی طلبه ذکر خواهد شد.
  5. بعد از صدور، مدرک با یک بررسی مجدد چاپ می‌شود.
  6. مدرک چاپ شده در اختیار مدیر محترم حوزه‌های علمیه و معاون آموزش جهت مهر و امضا خواهد رسید.
  7. بعد از مهر و امضای مدیران، مدارک به استان‌ها جهت تحویل به طلاب محترم ارسال می‌شود.

بعد از اتمام فرایند صدور مدرک، در بخش دیگری از سامانه، وضعیت تحویل مدرک بررسی می‌شود. این بخش در دسترس مراکز استانی می‌باشد. در این بخش سه وضعیت رسیدن اصل مدرک به استان، اطلاع رسانی به طلبه و در نهایت تحویل مدرک به طلبه قرار دارد.