سامانه سماوات حوزه علمیه چیست؟

  • سامانه سماوات
  • معاونت تبلیغ
  • ۲۰ آذر ۱۴۰۱
  • ۲

سامانه سماوات

طرح هجرت یکی از برنامه‌های مهم و باسابقه معاونت تبلیغ حوزه‌های علمیه است. در این طرح، برنامه تبلیغی طلاب محترم برادران و خواهران به دو شیوه مستمر و مناسبتی برنامه‌ریزی می‌شود. تمامی مراحل مدیریت این اعزام با سامانه سماوات است. در این سامانه، کاربران می‌توانند بعد از ثبت‌نام و تشکیل پرونده درخواست اعزام داده و در ادامه گزارش کار ایام تبلیغی خود را مطابق با فرم‌های موجود در سامانه ثبت کنند. جمع‌آوری این اطلاعات باعث می‌شود خدماتی که در قبال تبلیغ مبلغین در نظر گرفته شده به بهترین شکل ارائه شود.

هدف

هر ساله هزاران نفر از طلاب محترم در مناسبات مذهبی به امر تبلیغ مشغول می‌شوند. اعزام مبلغ مراحل مختلفی دارد. تعیین شهرستان مورد نظر، تاریخ رفت و برگشت، هماهنگی با نمایندگان استانی، ارائه گزارش و تهیه محتواهای تبلیغی از جمله این مراحل می‌باشند. سامانه سماوات در جهت ساماندهی بهتر مبلغین و مدیریت این مراحل طراحی و تولید شده است. جمع‌آوری اطلاعات تبلیغی مبلغان در یک سامانه یکپارچه نیز از دیگر اهداف ساخت سماوات بوده است.

راهنمای ورود:

کاربران پیشخوان می‌توانند از صفحه اول سامانه پیشخوان گزینه «سامانه سماوات» را انتخاب کرده و وارد این سامانه شوند. علاوه بر آن ورود به سماوات با آدرس hejrat.ismc.ir نیز ممکن است. ثبت نام کاربری و رمز عبور جهت مشاهده پنل شخصی الزامی است. در صورت فراموشی، امکان بازیابی این دو مورد در سامانه فراهم آمده است.

بخش های سامانه:

سامانه سماوات بخش‌های مختلفی دارد که با توجه به تبلیغ مستمر یا مناسبتی، تفاوت‌هایی در آن به وجود دارد. در قسمت بالای سامانه مشخصاتی از کاربران از قبیل شماره پرونده، نام و نام خانوادگی، کد ملی، سطح تبلیغی و غیره دیده می‌شود. سایر بخش‌ها در ستون سمت راست صفحه اول سامانه قرار دارند.

اخبار و اطلاعیه‌ها: این بخش به آگهی‌هایی که مدیریت طرح هجرت منتشر می‌کند اختصاص دارد.

کارتابل: در این قسمت مراحل گزارش کار مبلغین قرار دارد. سوابق این گزارشات نیز در این بخش به چشم می‌خورد.

صندوق ورودی: دستورالعمل‌هایی که مدیریت طرح هجرت برای هر کدام از مبلغین ارسال می‌کند در این بخش جمع آوری می‌شود.

اعزام کوتاه‌مدت: طلابی که در مناسبات مذهبی اعزام می‌شوند در این بخش ثبت‌نام می‌کنند. این افراد در این بخش می‌توانند ثبت گزارش کنند، درخواست انصراف یا جابه‌جایی بدهند و نتایج این درخواست‌ها را نیز مشاهده نمایند.

گزارش کار: فرم گزارش کار مبلغین مستمر و مناسبتی متفاوت است. برای مبلغین مستمر با توجه به اینکه فعالیت‌هایی بیشتری دارند، فرم بزرگ‌تری در سامانه طراحی شده است.

فیش حقوقی: این قسمت نیز به مبلغین مستمر اختصاص دارد. این مبلغین می‌توانند فیش‌های حقوقی خود را در این بخش مشاهده کنند.